| HOME | | PRODUK | | GAP | | INFO| | CONTACT |

*****

>> DAFTAR AKAUN ANDA DISINI !!! <<

>> DAFTAR JUNIOR AKAUN DISINI (Bawah 18 Tahun)!!! <<

>> INFO LENGKAP EMAS PUBLIC GOLD <<

>> DAFTAR AKAUN PGMALL DISINI !!! <<

*****

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Sunday, July 23, 2023

Sejarah Emas dan Wang Fiat

Sejarah Wang Emas:

Syiling emas telah digunakan sebagai medium pertukaran selama beribu-ribu tahun. Syiling emas pertama kali muncul di Lydia, sebuah wilayah yang kini menjadi sebahagian daripada Turki moden, pada abad ke-7 SM. Syiling ini kemudiannya menjadi medium pertukaran yang diterima secara meluas dalam pelbagai tamadun purba.

Sistem standard emas antarabangsa telah diperkenalkan pada tahun 1821 dengan British Pound Sterling Bill. Sistem ini mengikat nilai mata wang sesebuah negara dengan nilai emas tertentu, bermakna setiap unit mata wang boleh ditukar dengan jumlah emas tertentu.

Sistem emas mencapai kemuncak popularitinya pada akhir abad ke-19 hingga awal abad ke-20. Piawaian emas menyediakan kestabilan dalam nilai mata wang, kerana kerajaan mesti memastikan rizab emas mencukupi untuk menyokong jumlah mata wang dalam edaran.

Walau bagaimanapun, sistem emas mempunyai beberapa kelemahan, terutamanya apabila ekonomi berkembang pesat. Ketersediaan emas yang terhad boleh menjadi halangan, dan jika rizab emas tidak seiring dengan pertumbuhan ekonomi, ia boleh menyebabkan deflasi dan krisis ekonomi.


Sejarah Wang Fiat:

Selepas Perang Dunia I, banyak negara meninggalkan sistem emas untuk membolehkan kerajaan mencetak lebih banyak wang tanpa rizab emas yang mencukupi. Ini adalah permulaan wang fiat moden.

Wang Fiat adalah mata wang yang tidak mempunyai nilai intrinsik dan nilainya ditentukan oleh kerajaan atau institusi yang mengeluarkannya. Nilai wang fiat adalah berdasarkan kepercayaan dan keyakinan rakyat.

Sistem wang fiat mula digunakan secara meluas pada tahun 1971 apabila Presiden AS ketika itu, Richard Nixon, memutuskan untuk menamatkan penukaran langsung dolar AS kepada emas. Keputusan ini menamatkan perjanjian Bretton Woods, yang sebelum ini mengikat dolar AS kepada standard emas.

Dengan sistem wang fiat, bank pusat mempunyai lebih fleksibiliti dalam mengurus bekalan wang dan mengurus dasar monetari. Ini membolehkan tindak balas yang lebih cepat terhadap turun naik ekonomi, tetapi juga membawa risiko inflasi jika bekalan wang tidak dikawal dengan bijak.

Kedua-dua sistem mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing, dan banyak negara kini menggunakan sistem campuran atau fleksibel yang menggabungkan elemen kedua-duanya. Penggunaan mata wang digital, seperti bitcoin, juga telah membawa dinamik baharu kepada sistem monetari global. Sejarah kedua-dua bentuk wang ini adalah cerminan evolusi ekonomi dan kewangan manusia selama berabad-abad.

No comments:

Post a Comment

PROFIL DEALER

Nama: Dr. Osman bin Ayop (Dr Osh) Business Name: Doktor Emas Trusted Gold Advisor Kerjaya: Pensyarah Kanan, Fakulti Kejuruteraan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LIVE HARGA EMAS SEMASA:


Gold price by GoldBroker.com

SOALAN-SOALAN LAZIM TENTANG EMAS. KLIK MANA-MANA SOALAN UNTUK MENGETAHUI LEBIH LANJUT

(1) BAGAIMANA DAFTAR AKAUN EMAS PUBLIC GOLD ?

(2) SIMPAN EMAS KENA BAYAR ZAKAT. RUGI TAK ?

AWARD & RECOGNITION

AWARD RECOGNITION: